تبلیغات
لیزینگ - مطالب خرداد 1389

گروه بازار سرمایه روزنامه جهان اقتصاد

ارائه کارت ارزی توسکا از سوی موسسه اعتباری توسعه بی تردید اقدامی بسیار ارزشمند و مفید برای اقتصاد کشور و نظام بانکی است.‏

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از اداره روابط عمومی موسسه اعتباری توسعه، کرمی، رئیس مجمع نمایندگان مجلس و نماینده مردم کرمان و شهرستان راور در مراسم آغاز به کار شعبه" نخلستان کرمان" با بیان این مطلب گفت: از این که موسسه ای با سابقه و شهرت موسسه اعتباری توسعه که نخستین و تنها موسسه اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی است دراستان کرمان حضور یافته بسیار خرسندم و امید دارم این موسسه با استفاده از ظرفیت ها و امکاناتی که استان کرمان و مسئولان آن در اختیار دارند، بتواند خیلی سریع به کاروان توسعه استان بپیوندد و نقش خود را در رونق اقتصاد این منطقه ایفا کند.‏

وی با اشاره به شرایط فعلی کشور افزود: امروز هر قدمی که در راستای تقویت اقتصاد کشور برداشته شود در واقع کمک به استقلال و عزت مندی بیش تر ایران است؛ ابداع و ارائه خدمتی مانند" توسکا" توسعه کارت ارزی بین المللی که قابل بهره برداری در پنج قاره جهان است، ارائه تسهیلات ارزی که تاثیر بسیار شایانی در تسهیل تبادلات تجاری و تامین مواد اولیه و صادرات کالا و خدمات دارد نیز،از جمله این اقدامات به حساب می آید.‏

در ادامه این مراسم، دکترحیدر مستخدمین حسینی، مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه نیز گفت: هدف اصلی ما از حضور در استان کرمان، کمک به اقتصاد و رشد و شکوفایی منطقه است و در این مسیر دو اولویت مهم برای موسسه اعتباری توسعه در نظر گرفته ایم.‏

وی در تشریح این اولویت ها اظهار داشت: تسهیل صادرات و کمک به تولیدکنندگان اولویت های اصلی موسسه اعتباری توسعه در استان کرمان هستند و تمامی برنامه های ما بر اساس همین اهداف کلان تنظیم شده است.‏

دکتر مستخدمین حسینی با اشاره به خدمات و امکانات موجود در موسسه اعتباری توسعه گفت: ما طی ماه های گذشته موفق شدیم گذشته از خدمات بدیع و بی رقیبی مانند توسکا، تمامی خدمات بانکی موجود در نظام بانک داری کشور از قبیل شتاب، ساتنا، پایا، سحاب، سوئیفت و... را در موسسه اعتباری توسعه فراهم آوریم و امروز با تمام قوا و امکانات به کرمان آمده ایم تا هر آنچه از دستمان بر می آید برای این استان انجام دهیم.‏

وی افزود: در آینده نزدیک هم موسسه اعتباری توسعه با راه اندازی یک شرکت لیزینگ، ضمن افزودن این نوع از فعالیت ها به مجموعه خدمات خود، شیوه و نوع جدیدی از خدمات لیزینگ را در کشور به معرض ظهور خواهد رساند.‏

گفتنی است نیلوفر مستوفی خوشه مهر، رئیس اداره روابط عمومی موسسه اعتباری توسعه گفت: موسسه اعتباری توسعه به عنوان باسابقه ترین و تنها موسسه اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طی یک سال گذشته با سرعتی خیره کننده و غرور آفرین در حال طی مدارج ترقی و پیش رفت است تا بار دیگر ثابت کند خواستن توانستن است.‏

وی ادامه داد: مدیریت موسسه اعتباری توسعه به واقع معتقد است یک بنگاه مالی آن هم با سابقه و اعتبار توسعه علاوه بر این که در برابر اعتماد سهام داران و سپرده گذاران خود مسئول است، وظایف و کارهای ویژه ی بزرگتری نیز در برابر مردم و کشور عزیزمان بر عهده دارد که همانا استفاده صحیح از نقدینگی به امانت سپرده شده نزد این موسسه برای به گردش درآوردن چرخ های تولید و توسعه حوزه های مختلف است.


روند فعالیت شركتهای لیزینگ ایرانی طی چهار سال گذشته و پیش بینی ادامه این روند برای سالهای 88 و89 نشان از نامناسب بودن وضعیت صنعت لیزینگ دارد و سیاست انقباضی كه از سوی شركتهای لیزینگ اتخاذ شده را تداعی می نماید. حجم فعالیت صنعت لیزینگ ایران در سال 87 تقریباً معادل 8 هزار میلیارد ریال بوده است كه این رقم در مقایسه با سال های 86 و 85 به ترتیب با 30 و 24 درصد كاهش مواجه است. در سال 88 نیز این روند نزولی با شیب كمتری ادامه یافته است.

كاهش حجم فعالیت شركتهای لیزینگ ایرانی در حالی است كه صنعت لیزینگ جهان از سال 1987 روند صعودی داشته است. متوسط رشد این صنعت در سال 2006، 8/8 درصد بوده است. جالب آنكه 35 كشور از 50 كشور برتر در صنعت لیزینگ رشد دو رقمی داشته اند و 15 كشور رشد بالای 25 درصد را تجربه كرده اند . در ادامه سهم مناطق مختلف جغرافیایی و حوزه فعالیت معاملات لیزینگ در دنیا و ایران نشان داده شده است.

 

سهم مناطق مختلف جغرافیایی از حجم معاملات لیزینگ(منبع  www.euromoney.com)

 

معاملات لیزینگ در دنیا به تفكیك حوزه فعالیت (www.ifla.com)

 

 

 معاملات لیزینگ در ایران به تفكیك حوزه فعالیت (منبع: كانون شركتهای لیزینگ)


هر شرکتی در گزارشات مالی خود می کوشد تغییراتی که در میزان فروش و سود هر سهم رخ داده است و نیز علت تناسب نداشتن تغییر سود هر سهم با میزان فروش را مورد بحث قرار دهد. مدیران شرکت برای مطالعه و بررسی رابطه بین فروش و سود خالص از روش شناخته شده ای به نام تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر استفاده می کنند. با استفاده از نقطه سر به سر رابطه بین فروش و سود شرکت و نیز تاثیراتی که این عوامل بر یکدیگر دارند بهتر درک می شود. در این مقاله سعی شده یک مدل مناسب برای محاسبه نقطه سر به سر(عملیاتی، مالی و کل) برای شرکت های لیزینگ ارائه شود.

● مدل مفهومی محاسبه نقطه سر به سر در شرکت های لیزینگ

با توجه به بررسی های به عمل آمده در منابع کتابخانه ای موجود روش مدونی برای محاسبه نقطه سر به سر برای شرکت های خدماتی وجود ندارد. از آنجا که شرکت های لیزینگ ماهیت منحصر به فردی در نوع فعالیت دارند این موضوع محاسبه نقطه سر به سر را پیچیده تر می کند. وجود پرتفوی متنوع خدماتی که شرکت ارائه می کند نیز مزید بر علت است لذا برای محاسبه نقطه سر به سر شرکت ناچار به استفاده از فروض ساده سازی است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

● متغیرهای مدل

برای محاسبه انواع نقطه سر به سر در شرکت های تولیدی مقدار عددی متغیرهای ذیل الزامی است

۱) تعداد فروش کالا (Q)

۲) قیمت هر واحد کالا (P)

۳) هزینه متغیر هر واحد محصول(V)

۴) هزینه های ثابت (F)

۵) سود قبل از بهره و مالیات (EBIT)

۶) هزینه تامین مالی(I)

۷) نرخ مالیات (T)

۸) تعداد سهام منتشر شده (N)

۹) سود هر سهم (EPS)

برای شرکت های لیزینگ به دلیل ماهیت خدماتی بودن برخی از متغیرهای فوق برای آنها بی معنا است. در ادامه به بررسی متغیرهای خاص شرکت لیزینگ برای محاسبه نقطه سر به سر می پردازیم.

● تعداد فروش کالا

در شرکت لیزینگ این مقدار معادل تعداد قراردادهای منعقد شده (تسهیلات اعطایی) در هر بخش است.قیمت هر واحد کالا (قیمت هر واحد خدمت در شرکت های لیزینگ)

همانطور که می دانیم قیمت کالا معادل درآمدی است که در نتیجه فروش از آن شرکت می شود. این قیمت اگر در تعداد فروش ضرب شود، مقدار فروش شرکت به دست می آید.

در شرکت های لیزینگ آیتمی با عنوان قیمت هر واحد ارائه خدمت وجود ندارد. در نگاه اول شاید اینطور تصور شود که برای محاسبه این آیتم می توان مبلغ مال الاجاره را معادل قیمت هر واحد ارائه خدمت در نظر گرفت اما این فرض اشتباه است زیرا در این صورت حاصل ضرب این مبلغ و تعداد قراردادهای منعقد شده باید برابر درآمد حاصل از ارائه خدمات (درآمد عملیاتی) در صورت های سود و زیان شود اما در صورت های مالی شرکت های لیزینگ برای محاسبه درآمد عملیاتی اصل تسهیلات از مبلغ مال الاجاره کسر می شود و تنها سود قرارداد ذکر می شود لذا برای محاسبه قیمت یک قرارداد باید مبلغ مال الاجاره را از اصل تسهیلات کسر کرد. در نتیجه این آیتم در شرکت های لیزینگ با مبلغ مال الاجاره منهای مبلغ تسهیلات؛ یا به تعبیر دیگر سهم سود اقساط برابر است.

در اغلب صورت های مالی شرکت های لیزینگ درآمد حاصل از ارائه خدمات علاوه بر سود قرارداد شامل آیتم های دیگری نظیر درآمد حاصل از کارمزد، جریمه های دریافتی از مشتریان، سود توقف سرمایه و.. نیز است.از آنجا که این آیتم ها به عنوان یک متغیر مستقل که مستقیماً متغیر وابسته یعنی درآمد یک قرارداد را تحت تاثیر قرار می دهند باید در محاسبات نهایی (درآمد یک قرارداد) لحاظ شوند لذا برای محاسبه قیمت یک قرارداد باید درآمد ناشی از کارمزد و... را به طور متوسط برای هر قرارداد محاسبه و به مبلغ سود اقساط اضافه کنیم.

نکته قابل توجه در مورد درآمد یک قرارداد هزینه های مطالبات معوق است. برای دقیق تر شدن محاسبه درآمد یک قرارداد می توان متوسط معوقات شرکت را محاسبه و از مبلغ مال الاجاره کسر کرد. عدد به دست آمده را می توان مال الاجاره تعدیلی نامید. البته نباید دقیقاً نسبت مطالبات معوق را در محاسبات مال الاجاره لحاظ کرد. زیرا قسمتی از هزینه های معوقات در قالب آیتم جریمه دیرکرد عودت می شود. لذا باید نرخ موثر معوقات را در شرکت محاسبه و مبلغ ریالی آن را از مبلغ مال الاجاره کسر کرد.

● هزینه متغیر و ثابت

در شرکت های لیزینگ با توجه به ماهیت خدماتی که دارند غالباً دارای هزینه متغیر پایینی هستند. در مواردی که دقیقاً مشخص نیست که یک آیتم هزینه ای ثابت است یا متغیر با نظر کارشناسان و به صورت قضاوتی این تفکیک صورت می پذیرد.

در صورتی که محاسبه هزینه متغیر یک قرارداد مشکل یا ناممکن باشد می توان از متوسط هزینه ها متغیر را محاسبه کرد. بدین صورت که کل هزینه های متغیر شرکت را با توجه به سهم هر بخش تسهیم و بر تعداد قراردادهای منعقد شده تقسیم می کنیم.

● هزینه های تامین منابع مالی

این آیتم در شرکت های تولیدی و خدماتی به یک صورت نشان داده می شود.

منتها باید متذکر شد که هزینه تامین منابع مالی در شرکت های لیزینگ رقم بالایی است زیرا این شرکت ها برای اعطای تسهیلات غالباً از منابع مالی خارج از سازمان استفاده می کنند.

در مورد مابقی آیتم های محاسبه نقطه سر به سر تفاوت چندانی بین شرکت های خدماتی و شرکت های تولیدی وجود ندارد.

● محاسبه نقطه سر به سر عملیاتی

نقطه سر به سر عملیاتی برابر است با میزان تولید شرکت که در آن سطح از تولید تمام هزینه های عملیاتی اعم از ثابت و متغیر پوشش داده می شود. در نقطه سر به سر سود عملیاتی برابر با صفر است. اگر شرکت چند محصول تولید کند نقطه سر به سر به ما نشان می دهد که از هر محصول باید چه تعداد تولید شود تا هزینه های عملیاتی شرکت پوشش داده شود.

نقطه سر به سر برای شرکت های لیزینگ بدین صورت تعریف می شود: تعداد قراردادهایی (تسهیلاتی) که شرکت لیزینگ باید با مشتریان منعقد کند تا بتواند هزینه های عملیاتی خود را پوشش دهد. این تعریف برای شرکت هایی است که فقط در یک حوزه فعالیت می کنند. مثلاً تنها لیزینگ خودرو انجام می دهند.

برای شرکت هایی که در چند حوزه مشغول ارائه خدمات لیزینگ هستند نقطه سر به سر عملیاتی عبارت است از تعداد تسهیلاتی که باید در هر حوزه به مشتریان اعطا شود تا شرکت بتواند هزینه های عملیاتی خود را پوشش دهد.فرمول محاسبه نقطه سر به سر برای یک شرکت تک محصولی(خدمتی) به شرح زیراست:

Q مساوی است با f تقسیم بر p v

فرمول محاسبه نقطه سر به سر برای شرکت های چند محصولی(خدمتی) کمی پیچیده است. در ادامه با ذکر مثالی نحوه محاسبه نشان داده می شود.در این مثال در قالب اعداد واقعی سعی شده تصویر مشخصی از الگوی یاد شده ارائه شود.

فرض کنید یک شرکت لیزینگ در سه حوزه خودرو، خدمات و صنعت خدمات ارائه می کند. با تکمیل اطلاعات مورد نیاز طبق جدول زیر و انجام محاسبات مربوطه نقطه سر به سر به دست خواهد آمد.

● محاسبه نقطه سر به سر مالی

نقطه سر به سر مالی یعنی آن سطحی از سود قبل از بهره و مالیات که سود هر سهم در آن سطح صفر شود؛ به بیان دیگر سود قبل از بهره و مالیات شرکت در حدی است که می تواند هزینه های ثابت تامین مالی را بپوشاند ولی به صاحبان سهام عادی چیزی نمی رسد. نقطه سر به سر مالی بر اساس سود قبل از بهره و مالیات تعیین می شود. سود هر سهم در بالای این نقطه مثبت است و اگر مقدار سود قبل از بهره و مالیات در پایین نقطه سر به سر قرار گیرد، سود هر سهم منفی می شود.

EBIT مساوی است با I به علاوه E تقسیم بر (۱ t)

در این معادله E سود سهام ممتاز است. از آنجا که طبق قوانین کشور ایران انتشار سهام ممتاز ممنوع است لذا معادله محاسبه نقطه سر به سر مالی به شکل ذیل خواهد بود:

EBIT مساوی با I

نقطه سر به سر کل نشان دهنده تعداد کالا یا خدماتی است که باید ارائه شود تا سود هر سهم صفر شود. مقدار سود هر سهم در بالای نقطه سر به سر مرکب مثبت و در زیر این نقطه منفی است. فرمول محاسبه نقطه سر به سر برای شرکت تک محصولی (خدمتی) به شکل زیر است:

مساوی است با F+I تقسیم بر P V

برای محاسبه نقطه سر به سر کل برای شرکت هایی که چند خدمت یا محصول را ارائه می کنند مانند روش محاسبه نقطه سر به سر عملیاتی عمل می شود با این تفاوت که باید هزینه های تامین منابع مالی را به هزینه های ثابت اضافه کنیم.

● ملاحظات

۱) محاسبه نقطه سر به سر با در نظر گرفتن یکسری فروض ساده سازی انجام می گیرد که بعضاً الزامی نیز است چون محاسبه آن با توجه به اطلاعات موجود ناممکن است لذا محاسبات دارای مقداری انحراف از مقدار واقعی است. نقطه

سر به سر را می توان با توجه به وقت و هزینه مورد نظر سطوح اطمینان مختلف به دست آورد.

۲) همانطور که در ابتدا اشاره شد با توجه به بررسی به عمل آمده برای محاسبه نقطه سر به سر شرکت های خدماتی به ویژه شرکت های لیزینگ فرمول دقیق و آکادمیک وجود ندارد. در نتیجه با توجه به فرمول محاسباتی برای شرکت های تولیدی و تجربه کارشناسان مدیریت تحقیق و توسعه شرکت لیزینگ صنعت و معدن این روش پیشنهاد می شود.

   مهدی گلستانی

کارشناس اداره تحقیق و توسعه شرکت لیزینگ صنعت و معدن 

   روزنامه سرمایه ( www.sarmayeh.net ) 


مدیرعامل لیزینگ ملت خبر داد:
خودرو در ازای مطالبات معوق بانكی

فاطمه بهادری - برای کاهش مطالبات معوق، بانک‌های کشور دست به ابتکار جالبی زده‌اند که راه‌اندازی شرکت‌های لیزینگ به منظور تهاتر مطالبات را دربر می‌گیرد.

پس از مباحث مربوط به ضرورت کاهش مطالبات معوق و بررسی راه‌های وصول مطالبات، برخی بانک‌ها با راه‌اندازی یا ماموریت‌های جدیدی به شرکت‌های لیزینگ زیرمجموعه خود، از حجم مطالبات معوق خود می‌کاهند.
یکی از بانک‌های فوق بانک ملت است که شرکت لیزینگ زیر مجموعه آن در تاریخ ششم تیر ماه مجوز خود را از بانک مرکزی دریافت کرده است. این شرکت لیزینگی که به لحاظ سرمایه اولیه یکصد‌میلیارد ریال جزو شرکت‌های با سرمایه بالا در گروه سوم دستورالعمل اجرایی تاسیس، نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت‌های لیزینگ قرار می‌گیرد و می‌تواند در همه زمینه‌های لیزینگ فعالیت کند.
این شرکت لیزینگی نیز همچون چند شرکت دیگر مطالبات معوق بانک را مبنا قرار داده وبا شرکت‌های تولیدی بدهکار عمدتا تهاتری کار می‌کند.
برای نمونه شرکت‌های خودرو سازی در قبال بدهی خود، خودروها را با تخفیف در اختیار شرکت‌های لیزینگ قرار می‌دهند تا به این ترتیب هم مطالبات بانک‌ها وصول شود، هم از تولید حمایت شود وهم مردم از تسهیلات خریدی که چندی است در بانک‌ها پرداخت نمی‌شود، بهره‌مند شوند.
محمدحسن مقاره‌ئی، مدیرعامل شرکت لیزینگ ملت که خود سابقه‌ای سی و چند ساله در امور بانکی و عضو هیات مدیره بانک ملت دارد، با بیان اینکه با تهاتر مطالبات معوق با شرکت‌های لیزینگ هم طلب بانک داده می‌شود وهم بدهی شرکت به صورت تهاتر در اختیار بانک قرار می‌گیرد، افزود: حذف فاصله بین تولید‌کننده و خریدار و از بین بردن عملیات دست‌وپاگیر و اضافی در سیستم توزیع تولیدات در کشور، از اهداف اساسی لیزینگ ملت است.
به گفته وی لیزینگ‌های صادرات و ملی نیز به تهاتر مطالبات معوق بانک با تولید‌کنندگان می‌پردازند. به این ترتیب لیزینگ‌ها با کارکرد ضد تورمی‌ به تولید و توزیع نقدینگی در جامعه کمک می‌کنند.
وی با اشاره به نداشتن نقدینگی که بسیاری از مجموعه‌های تولیدی از آن رنج می‌برند، گفت: فعالیت‌های شرکت می‌تواند کمک شایسته‌ای به این مجموعه‌ها در راستای تامین نقدینگی مورد نیاز آنها داشته باشد.
وی در خصوص زمینه‌های فعالیتی شرکت اظهار داشت: ارائه تسهیلات در بخش‌های حمل‌ونقل اعم از زمینی، هوایی، ریلی و دریایی، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، صنایع و معادن، پیمان‌کاری طرح‌های عمرانی، ساختمانی و راهسازی، بخش نفت، گاز وپتروشیمی، بخش کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و صنعتی و بخش خودرویی (سبک‌ و سنگین) عمده فعالیت‌های شرکت است.
مقارئی با تاکید بر تامین سرمایه برای بنگاه‌های تولیدی و خدماتی و ایجاد رفاه و بالا بردن سطح تقاضای جامعه، دیگر اهداف لیزینگ ملت را انجام خدمات در عرصه موسسات غیرمتشکل پولی و گام برداشتن در چارچوب برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی کشور برای مشارکت در رشد اقتصادی کشور بیان کرد.
وی افزود: بانک مرکزی باید همانند بانک‌ها بر شرکت‌های لیزینگ هم نظارت داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه شرکت لیزینگ ملت، با بستن قراردادهای گروهی، ریسک مطالبات معوق را به صفر می‌رساند، افزود: با ارائه تسهیلات گروهی لیزینگی، برای دریافت اقساط با نهاد مربوطه، روبه‌رو هستیم که این امکان معوق شدن مطالبات را کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد: 100‌درصد فعالیت شرکت الکترونیکی است که از این طریق اقساط وصول می‌شود.
به گفته وی، مقرر شده تا ظرف یک سال پرتفوی شرکت را دو هزار میلیارد ریال افزایش دهیم.
وی با تاکید بر اینکه به صلاح است که با توجه به افت قیمت‌ها، به لیزینگ‌ها اجازه داده شود تا در این بخش وارد شود، گفت: اگر بانک مرکزی مجوز دهد لیزینگ ملت در بخش ساختمان نیز وارد می‌شود.
وی ادامه داد: در بخش هواپیما نیز مذاکراتی با چند شرکت هواپیمایی داشته‌ایم که البته مقرر شده تا 100 ریسک‌های آن توسط بیمه پوشش داده شود.
وی اعلام کرد: تعداد شعب لیزینگ تا پایان سال به هفت شعبه در تهران و شهرستان‌ها افزایش می‌یابد.
وی با انتقاد از اینکه قوانین دست‌وپا‌گیر است و لیزینگ نیازمند منابع ارزان قیمت است، گفت: قیمت تمام شده منابع برای لیزینگ‌ها بالاتر از نرخ اعلامی ‌بانک مرکزی است.
وی ادامه داد: لیزینگ ملت ضوابط بانک مرکزی از جمله نرخ سود 17درصدی را رعایت می‌کند.


بازار لیزینگ مصرف كنندگان در ایران

در ایران همانند بسیاری از اقتصادهای نوظهور، به نظر می­رسد بازار لیزینگ مصرف­كنندگان نقطه مناسبی برای شروع حركت و معرفی صنعت لیزینگ باشد.

بانك­ها دولتی عموماً به دلیل سیستم سهمیه­بندی تسهیلات بین بخش­های اقتصادی نمی­توانند تقاضای گسترده خانوارها برای تحصیل خودرو، كالاهای بادوام و مسكن را تامـین كنــــند. لذا تـــامین مالی مصرف­كنندگان، بازار بسیار مناسبی برای بانك­های خصوصی، موسسات مالی و اعتباری و شركت­های لیزینگ می­باشد و توسعه فعالیت­های هر سه گروه عمدتاً از طریق این بازار میسر شده است. سیاست­های دولت نهم چرخشی در تخصیص منابع بانك­های دولتی ایجاد كرده است و در واقع بخشی از منابع كه مصرف تامین مالی تجاری و شركتی می­شد، به تامین مالی مصرف­كنندگان اختصاص یافته است. به عبارت دیگر، بانك­های دولتی رقیب بانك­های خصوصی و شركت­های لیزینگ در این بازار شده­اند. با این وجود شـــركت­های لیزینگ می­توانند به عنوان كانال­های توزیع تسهیلات بانك­های دولتی عمل كنند و از این طریق باعث صرفه­جویی در هزینه­های اداری و تشكیلاتی و نیز كاهش ریسك اعتباری و مطالبات معوق بانك­ها گردند.

فزونی تقاضای تامین مالی مصرف­كنندگان نسبت به ظرفیت و توانایی بانك­ها و موسسات مالی (عرضه)، زمینه را برای حفظ و گسترش سهم لیزینگ­ها فراهم خواهد كرد و بیشترین حجم عملیات لیزینگ به این بازار اختصاص خواهد داشت.

بازار لیزینگ تجاری در ایران

بازار لیزینگ تجاری عموماً شامل اقلام متوسط می­باشد. شركت­های لیزینگ فعلی در بخش­های زیر فعال هستند:

-        بخش حمل و نقل: خودروهای كار (انواع كامیون، اتوبوس و مینی­بوس)، كشتی

-        بخش پزشكی: انواع تجهیزات پزشكی، دندان­پزشكی، آزمایشگاهی و بیمارستانی

-        بخش پیمانكاری: ماشین­آلات و تجهیزات پیمانكاری

-        بخش تولید: ماشین­آلات و كارخانجات تولیدی

-        بخش معدن: ماشین­آلات و تجهیزات معدنی

در بازار لیزینگ تجاری، بخش حمل و نقل بیشترین سهم را دارد. اگرچه تخصیص بودجه­های دولتی در قالب وجوه اداره شده به منظور نوسازی صنعت حمل و نقل اعم از كامیون، اتوبوس، هواپیما و كشتی افزایش یافته است و اعتبارات خاصی از محل صندوق ذخیره ارزی پیش­بینی شده است، ولی لیزینگ خودروهای كار جایگاه ویژه خود را در بازار لیزینگ ایران حفظ خواهد كرد. با توجه به مبلغ سرمایه­گذاری بالا و نیز رقابتی بودن نرخ­ها، به­نظر نمی­رسد شركت­های لیزینگ بتوانند از محل منابع خود، حضور فعال و موفقی در بخش حمل و نقل داشته باشند و بهتر است به عنوان كانال توزیع شركت­های تولیدكننده و بانك­ها عمل كنند.

هر دو گروه اخیر تجربه خوبی از همكاری با شركت­های لیزینگ دارند و بنابراین امكان توسعه بازار لیزینگ خودروی كار وجود دارد.

تجهیزات پزشكی كه عمدتاً وارداتی است نیز مشكل فروش دارد. برای شركت­های لیزینگ این امكان وجود دارد كه در قالب اعتبارات اسنادی مدت­دار، از فروشندگان این تجهیزات با نرخ­های سود مناسب اعتبار بگیرند و لیزینگ تجهیزات پزشكی را توسعه دهند. به هر حال لازم است در خصوص مدیریت ریسك نرخ ارز نیز تدابیری اندیشیده شود.

بخش پیمانكاری با توجه به افزایش اعتبارات عمرانی (طرح تملك دارایی سرمایه­ای) رونق خواهد گرفت. اگرچه درخصوص نحوه واگذاری طرح­ها و پروژه­ها به پیمانكاران ابهاماتی وجود دارد، ولی مطمئناً این بخش بازار هدف مناسبی برای شركت­های لیزینگ می­باشند. تامین مالی این بخش را می­توان در قالب قراردادهای عاملیت با تولیدكنندگان داخلی و یا گشایش اعتبار اسنادی مدت­دار برای فروشندگان خارجی انجام داد. در مورد تجهیزات بزرگ امكان لیزینگ سندیكایی با بانك­ها و شركت­های لیزینگ خارجی وجود دارد.

در بخش تولید مشكلات نقدینگی شدیدی وجود دارد. معاملات فروش (خرید) و اجاره مجدد زمینه مناسبی برای حل این مشكل است. به هر حال مشكلات نقدینگی به معنی وجود ریسك اعتباری می­باشد. در گروه­های بزرگ صنعتی، لیزینگ زنجیره تامین به خصوص فرصت بسیار مناسبی برای شركت­های لیزینگ می­باشد و امكان كاهش ریسك اعتباری به خوبی وجود دارد.

تامین ماشین­آلات و كارخانجات تولیدی در قالب لیزینگ بین­المللی فرصت دیگری در این بخش است. موفقیت در ورود به بازار اقلام بزرگ مستلزم این است كه ورود به این عرصه، موجب ارتقای دانش فنی و تكنولوژی لیزینگ در ایران خواهد شد.

در بخش معدن امكان عاملیت وجوه اداره شده دولتی و بانكها وجود دارد. به دلیل حمایت­ها و تسهیلات یارانه­ای دولتی زمینه گسترش لیزینگ در این بخش محدودتر می­باشد.

بازار لیزینگ دولتی در ایران

اگرچه افزایش قیمت نفت باعث افزایش درآمد دولت و نیز ذخایر ارزی كشور شده است، ولی بسیاری از سازمان­های دولتی و بخش عمومی نظیر شهرداری­ها مشكل كمبود منابع دارند. به نظر می­رسد این بازار لیزینگ به صورت بالقوه بسیار گسترده و جذاب می­باشد، ولی ریسك آن نیز بالا می­باشد. ایجاد بازار لیزینگ دولتی مستلزم ایجاد بسترهای حقوقی و قانونی لازم، آگاهی تصمیم­سازان و تصمیم­گران مربوط و نیز ضمانت­های اجرایی كافی برای ایفای تعهدات از سوی این سازمان­ها می­باشد.


نمایندگی لیزینگ پارسیان زحمتکش ،نمایندگی ایران خودرو کد : 3017

نمایندگی لیزینگ پارسیان زحمتکش
نمایندگی ایران خودرو ، کد 3017
---------------------------------------
مدیریت : زحمتکش
---------------------------------------
نشانی دفتر فروش :
خیابان کوهسنگی ،
مقابل کوهسنگی 8
---------------------------------------
تلفن :
05118456640
05118462569


آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :